התקשרו: 054-4512286

שיטת השלבים בתהליך הטיפולי

לאורך שנים מרובות של צבירת ניסיון ולמידה את  הנושא הזוגי והמשפחתי, לאחר שקיבלתי את ההכרה של "האגודה הישראלית לטיפול במשפחה ובנישואין "כמטפלת זוגית/משפחתית מוסמכת וכמדריכה מוסמכת ברצוני לומר שבנושא של טיפול זוגי/משפחתי עסקו וממשיכים לעסוק מטפלים ותיאורטיקנים מרובים  שדאגו להוציא את תורתם גם בשפה העברית. רוב התיאורטיקנים מחזיקים בהבנתם ובתורתם ובדרכי הטיפול מזה שנים מרובות, בהווה  ממשיכות להתפתח הצעות דרכים  ומחשבות מרובות כיצד לסייע לזוגות רבים  המגיעים עם מגוון קשיים בתוך חיי הזוגיות , רובם הזוגות מציגים זאת : כבעיית תקשורת, בגידה בתוך החיים הזוגיים, בעיות מיניות, מעורבות משפחות המוצא בחיי הזוג, קשיים וקונפליקטים בחינוך וגידול הילדים. רובינו כאנשי מקצוע מבינים , שהצהרות בני הזוג למה הגיעו לטיפול הם סימפטומים כאשר בבסיס קיימת  הבעיה, המרכזית שמקורה בתיאוריות השונות והגישה הפסיכותרפיסטית שטוענות שהמקרים שבהם לקוחות הפונים לטיפול זוגי /ומשפחתי מקורם בבסיס שנות חייו הראשוניים ,(ברמה הלא מודעת ) של האדם שיש להם השפעה מרובה על חייו והתנהלות האדם  בעולם.

נראה שרבים חיפשו את הדרך לטיפול בזוג ובמשפחה.

במהלך השנים למדתי שההגעה לטיפול מחייבת למידה מהירה של המטפל להיענות לצרכי הלקוחות ופיתוח , התקווה שהטיפול ייתן מענה לבעייתם.

כבר מהמפגש הראשוני מתקיים מתח בין המטפל והלקוחות שפונים לטיפול .כמטפלת אני שואפת לעבוד עם התהליך והמטופלים רוצים פתרונות ברמת התכנים.

לאור ניסיון זה הבנתי שיש מקום לפיתוח שיטת מודולציה בטיפול, תוך התבוננות לתהליכים והקשבה  לצרכי הזוג/משפחה .להלן  הבנתי לתהליך המודולציה בה אני עובדת כיום.

  1. השלב הראשוני הנדרש בכל טיפול הוא תהליך אבחוני. ממנו לא ניתן להתעלם. בתהליך מקביל לעולם הרפואי, ללא ראית רופא את הפציינט אין יכולת לאבחן את הקושי.
  2. בשלב הראשון , שלב הכשרת הקרקע, אמור להיות שלב מובנה וקצר. לאחר שמיעת הלקוחות מה הביאם לטיפול הנני מציידת אותם ב"שאלון תחומי בעיות" בו בני הזוג מתבקשים לדווח את קשייהם בחוויית הזוגיות. וכיצד הם חשים את הקושי אצל בני זוגם. שאלון שני, אינפורמציה לגבי הרקע המשפחתי של כל אחד מבני הזוג. שני שאלונים אלו מאפשרים לי אבחנה ראשונית לגבי הזוג/ משפחה הן בחוויה הבין אישית בזוגיות ועברו של כל אחד .
  3. בפגישה שניה העמקת ההבנה אייתה הגיעו לטיפול ובחינה לעומק של סוגיות שנותרו פתוחות מהמפגש הראשון.
  4. במפגש השלישי ,לאחר עיון בשאלונים שבני הזוג כתבו הנני מעבירה את התרשמותי לגבי הקשיים ומדגישה בהתאם לדיווח את הבנתי לקשייהם המרכזיים של בני הזוג.
  5. בנקודה זו , הנני בודקת עם הזוג , מתוך הנחה שהחל להבנות האימון הראשוני האם מסתפקים באבחון או רצונם לבחור בסוגיה העיקרית בעבורם, ולגביה הם מוכנים להמשיך את העבודה.
  6. כאשר בני הזוג יביעו את רצונם להמשיך ולהשקיע בעבודתם הזוגית , תוך בחירה של הסוגיות המרכזיות המעסיקות את חיי היום יום שלהם ימשיך התהליך הטיפולי, על בסיס האבחנה הראשונית .בני הזוג מודעים שבכל שלב של הטיפול, תוך ציון אבני דרך, להתעכב ולהעריך את התפתחות הטיפול יש בידיהם את האופציות לבחור האם רוצים להמשיך ולהעמיק את הטיפול או ברצונם לנסות ללכת בכוחות עצמם עם הכלים הבסיסיים אותם רכשו.אראל דליה מטפלת זוגית ומשפחתיתM.S.W. ופסיכותרפיסטית

 

דילוג לתוכן